nouvelle constitution :un changement qui ne change rien
1. RAR.DAGO
(
04/10/2010 07:26)
Mba tsy hirefarefa @ tany sy ho fanasoketana fotsiny no hiadiana hevitra mikasika ny lalam-panorenana vaovao atolotra dia misy mpahay lalàna - Sahondra Rabenarivo - nanazava ny antony tsy tokony hifidianana an'io lalam-panorenana atolotra io. Mazava ho azy fa andrasana ny hevitry ny mpanohana ny ENY mba ho "arguments" mitombona tahak'izao fa tsy resaka entanim-po sy taitaitra fotsiny.
"La circulation prématurée et à très grande vitesse sur internet du projet de Constitution arrété par le CCC a suscité des commentaires et une levée de boucliers de diverses parties contre sa maladresse et son amateurisme. Le gouvernement HAT fut contraint pendant trois jours de le « retravailler », produisant le texte publié dans Les Nouvelles du 2 octobre 2010. Mais en ce faisant, ils ont essentiellement ramené le texte à celui de la 3ème République. En méme temps, la campagne pour le OUI est lancée en appelant à un vote pour le changement, laissant entr’apparaître la question qui sera probablement posée lors du référendum : étes vous pour le changement ? oui ou non ?
La question est alors, y a-t-il vraiment changement, et si la réponse est oui, est-ce un changement pour le pire ou pour le meilleur ? Car le projet de Constitution proposé est basé entièrement sur la Constitution de 1998, modifiée en 2007. Sur 160 articles à l’origine, hors dispositions transitoires, seules trois phrases ont été effacées ; environ 39 phrases, alinéas, paragraphes ou articles ont été ajoutés ; et 23 articles ou sous-articles ont été modifiés. Pour voir les détails, voir les tableaux ci-joints. Ce qui emmène le tout à 168 articles. La structure et les grandes rubriques de la Constitution de la 3è République demeurent donc inchangées, démontrant non seulement un manque d’audace, mais surtout un manque véritable de changements dans le fonds.
Il importe alors de voir la teneur de ces modifications, que je résume ci-après :
1. Il restera à voir dans la pratique, car ce n’est pas clair, si nous avons un régime présidentiel, parlementaire ou fédéral, car :
a. Force est de constater, d’une part, que nous avons maintenu dans cette Constitution un système présidentiel, limité seulement par la désignation du premier ministre par la majorité parlementaire.
b. Force est de constater, de deuxième part, que les clauses sur la décentralisation ne limitent aucunement les pouvoirs attribués aux organes « centraux » : la présidence et la primature. En effet, force est de constater que nous ne pouvons dégager de ce texte les vrais pouvoirs des collectivités décentralisées, ayant maintenu le texte (et on verra pour la pratique) de Ravalomanana.
2. Entre présidentiel et parlementaire : ça dépendra des résultats des élections :
a. Lorsque le parti du président est majoritaire au parlement, le régime sera essentiellement présidentiel, et lorsqu’il ne le sera pas, le régime sera de cohabitation exécutive-législative, avec toutes les conséquences qu’Edouard Balladur et Jacques Chirac pourraient nous relater (le titre d’un livre de Balladur : « Le Pouvoir ne se partage pas »).
b. Les compétences du Président et du Premier Ministre demeurent largement inchangés entre la 3è et soi-disant 4è République. Le président détermine toujours la Politique générale de l’Etat et contrôle sa mise en Å“uvre et l’action du Gouvernement. Comme je disais, « le pouvoir ne se partage pas »…
c. La notion de chef de l’opposition est introduite (article 14) mais à part mention de son existence, il n’a aucun vrai pouvoir dans le reste du document, et surtout pas le statut du chef de l’opposition en Grande Bretagne.
d. Si la version de 1998/2007 disposait explicitement que les candidats aux élections pouvaient étre indépendants, le texte proposé laisse entretenir le doute quand à l’appartenance à un parti politique, au sujet desquels la loi reste à venir (article 14). Cette loi déterminera si nous aurons 200 partis à Madagascar et donc un parlement fortement fracturé et sans majorité claire (nous laissant en suspens le temps que ces politiciens négocient une majorité).
3. Entre Etat central et collectivités territoriales décentralisées :
a. La décentralisation du pouvoir reprend les modifications faites par Ravalomanana à la Constitution en 2007 en ajoutant tout simplement un chapitre pour les provinces, sans détails sur le nombre et compétences des « conseils provinciaux » et du Chef de Province, ni l’ordre de hiérarchie, s’il y en a, entre province, région et commune.
b. Le texte ne précise pas non plus les compétences réservées aux collectivités décentralisées, les laissant pour des « lois organiques » à venir. Sans ces précisions, la décentralisation ne peut se faire que selon la politique générale de l’Etat, toujours déterminée par le Président de la République.
c. La délimitation méme des provinces et des régions sont à fixer par la loi, donc le projet de texte ne précise pas si on crée 6 ou 60 provinces, qui je note ne sont pas caractérisées comme étant « autonomes ».
4. Mention/Création d’entités « sans dents » (sans vrais pouvoirs) :
a. Eparpillés à travers plusieurs articles, il y a mention de nouvelles entités, sans statut d’ « Institutions de la République », laissant encore pour des « lois organiques » à venir les détails de leurs compositions et pouvoirs :
i. Une structure indépendante électorale (peut-étre plus la CENI ?) seule mention en article 5 alors que la proclamation des résultats électoraux et la vérification d’éligibilité des candidats est donnée à la HCC ;
ii. Le Conseil Economique, Social et Culturel, mentionné en article 105 uniquement, et qui attendra sa « loi organique » ;
iii. Le Haut Conseil pour la Défense de la Démocratie et de l’Etat de droit (mentionné en articles 43 et 107 , en attente de « loi organique ») ;
iv. L’Inspection Générale de la Justice (en article 112, encore en attente d’une « loi organique ») ;
v. Le Conseil National de la Justice article 113, dont la création est chose faite avec cet article mais dont les sources de financement sont inconnus ?) ;
vi. Le Conseil de Fampihavanana Malagasy (de réconciliation nationale),en article 168, qui attendra aussi sa « loi organique ».
Pour mes amis juridiquement laïques, le problème avec les lois organiques sont qu’elles n’ont pas la portée de dispositions constitutionnelles, pourraient donc changer au gré des politiques, créant des entités n’ayant aucun pouvoir contre les « institutions constitutionnalisées », et qui risquent méme de ne jamais naître, faute de volonté politique.
5. Rôle élargi de la HCC :
a. Il est étonnant de voir le rôle de la HCC élargie pour inclure, entre autres, la proclamation de résultats électoraux, ce qui devrait étre du domaine de la structure électorale indépendante.
6. La démission du Président de la République qui se présente pour un deuxième mandat 60 jours avant le scrutin est un ajout plutôt bizarre, méme si les intentions derrières sont bonnes (non utilisation des moyens de l’Etat pour faire campagne, sûrement on pourrait faire autrement).
7. Les clauses renforçant la principe de laïcité de l’Etat sont par contre positives, alors que beaucoup des autres changements mineures ne le sont pas (voir tableaux pour détails).
Là où l’audace a surtout manqué était dans la fixation des dates électorales dans la Constitution (suivant l’exemple américain, par exemple, du 1er mardi du mois de novembre, pour éviter toutes ces tergiversations sur la saison des pluies), ou le nombre de ministres (à la mauricienne) de députés ou de sénateurs (encore à l’américaine), ou le nombre de conseils provinciaux, laissant ainsi à la classe politique hautement intéressée, lors de la confection des « lois organiques », le choix et le plaisir de nous imposer des nombres extravagants de nouveaux postes politiques.
Sinon, à part le caractère personnel de la devise de « Fitiavana », les dispositions transitoires de ce texte prévoient le maintien au pouvoir non seulement de Andry Rajoelina mais aussi de toutes les institutions de la transition jusqu’à la mise en place des institutions de la soi-disant 4è République, sans date limite et, étant donné qu’autant de « lois organiques » (ou lois ordinaires comme celles sur les partis politiques) doivent étre adoptées (et par qui ?), les délais pourraient étre très longs. Pour beaucoup, ces dispositions transitoires pourraient à elles seules justifier le vote NON au référendum.
Par ailleurs, les dispositions transitoires mentionnent le Conseil Supérieur de la Transition et le Congrès de la Transition, dont la composition est aujourd’hui inconnue et qui ne serait apparemment pas élue : pourquoi alors voter pour ce/ceux qu’on ne connaît pas ?
En résumé, rien ne change véritablement par rapport à la 3ème République, et un Président dont le parti contrôle le Parlement sera un Président aussi fort que tous ceux que nous avons déjà connus, tandis que les collectivités décentralisées restent dépendantes de la volonté politique pour se voir attribuer pouvoirs et ressources, comme ça a toujours et déjà été le cas depuis 1992. Par ailleurs, d’autres changements au texte ne semblent pas aller dans le sens de l’amélioration dont notamment l’élimination de la présomption d’innocence quand on est en détention provisoire, une violation de ses droits humains (voir commentaires dans les tableaux pour les détails).
On se demande alors à quoi ont servi les 22 mois de crise et de « révolution », si nous allons en réalité nous trouver dans la méme position, constitutionnellement, qu’avant la crise. Voter le oui ne serait qu’une manière cachée de légitimer la HAT, sans plus. Il faudra donc voter NON au référendum.
"La circulation prématurée et à très grande vitesse sur internet du projet de Constitution arrété par le CCC a suscité des commentaires et une levée de boucliers de diverses parties contre sa maladresse et son amateurisme. Le gouvernement HAT fut contraint pendant trois jours de le « retravailler », produisant le texte publié dans Les Nouvelles du 2 octobre 2010. Mais en ce faisant, ils ont essentiellement ramené le texte à celui de la 3ème République. En méme temps, la campagne pour le OUI est lancée en appelant à un vote pour le changement, laissant entr’apparaître la question qui sera probablement posée lors du référendum : étes vous pour le changement ? oui ou non ?
La question est alors, y a-t-il vraiment changement, et si la réponse est oui, est-ce un changement pour le pire ou pour le meilleur ? Car le projet de Constitution proposé est basé entièrement sur la Constitution de 1998, modifiée en 2007. Sur 160 articles à l’origine, hors dispositions transitoires, seules trois phrases ont été effacées ; environ 39 phrases, alinéas, paragraphes ou articles ont été ajoutés ; et 23 articles ou sous-articles ont été modifiés. Pour voir les détails, voir les tableaux ci-joints. Ce qui emmène le tout à 168 articles. La structure et les grandes rubriques de la Constitution de la 3è République demeurent donc inchangées, démontrant non seulement un manque d’audace, mais surtout un manque véritable de changements dans le fonds.
Il importe alors de voir la teneur de ces modifications, que je résume ci-après :
1. Il restera à voir dans la pratique, car ce n’est pas clair, si nous avons un régime présidentiel, parlementaire ou fédéral, car :
a. Force est de constater, d’une part, que nous avons maintenu dans cette Constitution un système présidentiel, limité seulement par la désignation du premier ministre par la majorité parlementaire.
b. Force est de constater, de deuxième part, que les clauses sur la décentralisation ne limitent aucunement les pouvoirs attribués aux organes « centraux » : la présidence et la primature. En effet, force est de constater que nous ne pouvons dégager de ce texte les vrais pouvoirs des collectivités décentralisées, ayant maintenu le texte (et on verra pour la pratique) de Ravalomanana.
2. Entre présidentiel et parlementaire : ça dépendra des résultats des élections :
a. Lorsque le parti du président est majoritaire au parlement, le régime sera essentiellement présidentiel, et lorsqu’il ne le sera pas, le régime sera de cohabitation exécutive-législative, avec toutes les conséquences qu’Edouard Balladur et Jacques Chirac pourraient nous relater (le titre d’un livre de Balladur : « Le Pouvoir ne se partage pas »).
b. Les compétences du Président et du Premier Ministre demeurent largement inchangés entre la 3è et soi-disant 4è République. Le président détermine toujours la Politique générale de l’Etat et contrôle sa mise en Å“uvre et l’action du Gouvernement. Comme je disais, « le pouvoir ne se partage pas »…
c. La notion de chef de l’opposition est introduite (article 14) mais à part mention de son existence, il n’a aucun vrai pouvoir dans le reste du document, et surtout pas le statut du chef de l’opposition en Grande Bretagne.
d. Si la version de 1998/2007 disposait explicitement que les candidats aux élections pouvaient étre indépendants, le texte proposé laisse entretenir le doute quand à l’appartenance à un parti politique, au sujet desquels la loi reste à venir (article 14). Cette loi déterminera si nous aurons 200 partis à Madagascar et donc un parlement fortement fracturé et sans majorité claire (nous laissant en suspens le temps que ces politiciens négocient une majorité).
3. Entre Etat central et collectivités territoriales décentralisées :
a. La décentralisation du pouvoir reprend les modifications faites par Ravalomanana à la Constitution en 2007 en ajoutant tout simplement un chapitre pour les provinces, sans détails sur le nombre et compétences des « conseils provinciaux » et du Chef de Province, ni l’ordre de hiérarchie, s’il y en a, entre province, région et commune.
b. Le texte ne précise pas non plus les compétences réservées aux collectivités décentralisées, les laissant pour des « lois organiques » à venir. Sans ces précisions, la décentralisation ne peut se faire que selon la politique générale de l’Etat, toujours déterminée par le Président de la République.
c. La délimitation méme des provinces et des régions sont à fixer par la loi, donc le projet de texte ne précise pas si on crée 6 ou 60 provinces, qui je note ne sont pas caractérisées comme étant « autonomes ».
4. Mention/Création d’entités « sans dents » (sans vrais pouvoirs) :
a. Eparpillés à travers plusieurs articles, il y a mention de nouvelles entités, sans statut d’ « Institutions de la République », laissant encore pour des « lois organiques » à venir les détails de leurs compositions et pouvoirs :
i. Une structure indépendante électorale (peut-étre plus la CENI ?) seule mention en article 5 alors que la proclamation des résultats électoraux et la vérification d’éligibilité des candidats est donnée à la HCC ;
ii. Le Conseil Economique, Social et Culturel, mentionné en article 105 uniquement, et qui attendra sa « loi organique » ;
iii. Le Haut Conseil pour la Défense de la Démocratie et de l’Etat de droit (mentionné en articles 43 et 107 , en attente de « loi organique ») ;
iv. L’Inspection Générale de la Justice (en article 112, encore en attente d’une « loi organique ») ;
v. Le Conseil National de la Justice article 113, dont la création est chose faite avec cet article mais dont les sources de financement sont inconnus ?) ;
vi. Le Conseil de Fampihavanana Malagasy (de réconciliation nationale),en article 168, qui attendra aussi sa « loi organique ».
Pour mes amis juridiquement laïques, le problème avec les lois organiques sont qu’elles n’ont pas la portée de dispositions constitutionnelles, pourraient donc changer au gré des politiques, créant des entités n’ayant aucun pouvoir contre les « institutions constitutionnalisées », et qui risquent méme de ne jamais naître, faute de volonté politique.
5. Rôle élargi de la HCC :
a. Il est étonnant de voir le rôle de la HCC élargie pour inclure, entre autres, la proclamation de résultats électoraux, ce qui devrait étre du domaine de la structure électorale indépendante.
6. La démission du Président de la République qui se présente pour un deuxième mandat 60 jours avant le scrutin est un ajout plutôt bizarre, méme si les intentions derrières sont bonnes (non utilisation des moyens de l’Etat pour faire campagne, sûrement on pourrait faire autrement).
7. Les clauses renforçant la principe de laïcité de l’Etat sont par contre positives, alors que beaucoup des autres changements mineures ne le sont pas (voir tableaux pour détails).
Là où l’audace a surtout manqué était dans la fixation des dates électorales dans la Constitution (suivant l’exemple américain, par exemple, du 1er mardi du mois de novembre, pour éviter toutes ces tergiversations sur la saison des pluies), ou le nombre de ministres (à la mauricienne) de députés ou de sénateurs (encore à l’américaine), ou le nombre de conseils provinciaux, laissant ainsi à la classe politique hautement intéressée, lors de la confection des « lois organiques », le choix et le plaisir de nous imposer des nombres extravagants de nouveaux postes politiques.
Sinon, à part le caractère personnel de la devise de « Fitiavana », les dispositions transitoires de ce texte prévoient le maintien au pouvoir non seulement de Andry Rajoelina mais aussi de toutes les institutions de la transition jusqu’à la mise en place des institutions de la soi-disant 4è République, sans date limite et, étant donné qu’autant de « lois organiques » (ou lois ordinaires comme celles sur les partis politiques) doivent étre adoptées (et par qui ?), les délais pourraient étre très longs. Pour beaucoup, ces dispositions transitoires pourraient à elles seules justifier le vote NON au référendum.
Par ailleurs, les dispositions transitoires mentionnent le Conseil Supérieur de la Transition et le Congrès de la Transition, dont la composition est aujourd’hui inconnue et qui ne serait apparemment pas élue : pourquoi alors voter pour ce/ceux qu’on ne connaît pas ?
En résumé, rien ne change véritablement par rapport à la 3ème République, et un Président dont le parti contrôle le Parlement sera un Président aussi fort que tous ceux que nous avons déjà connus, tandis que les collectivités décentralisées restent dépendantes de la volonté politique pour se voir attribuer pouvoirs et ressources, comme ça a toujours et déjà été le cas depuis 1992. Par ailleurs, d’autres changements au texte ne semblent pas aller dans le sens de l’amélioration dont notamment l’élimination de la présomption d’innocence quand on est en détention provisoire, une violation de ses droits humains (voir commentaires dans les tableaux pour les détails).
On se demande alors à quoi ont servi les 22 mois de crise et de « révolution », si nous allons en réalité nous trouver dans la méme position, constitutionnellement, qu’avant la crise. Voter le oui ne serait qu’une manière cachée de légitimer la HAT, sans plus. Il faudra donc voter NON au référendum.
novalian'i piozila ny 16/10/2010 08:37
2. mandefitra
(
04/10/2010 10:16)
Ok. mazava fa tsy milay io constitution io, ary ilay fanovana namotehana ny firenena tanatin ny 20 mois de tsisy dikany fa vao maika nampilentika ny firenena aza.
Fa izao no fanontaniana :
1/Moa ve hisy hitarika ny olona hanao tsia? ny biby tsy manan doha tsy mandeha.
2/Iza no hanara maso ny voka pifidianana? ny communauté internationale aza tsy mivaky loha
3/Sao sanatria fampitomboana isa ny mpifidy ny fanaovana TSIA, nefa efa fantatra fa tsy maintsy ataon FAT ny hahalany ny ENY : halatra @ lisi pifidianana, fampiesonana @ propagande, fibodoana ny RNM sy TVM, ary hosoka @ voka pifidianana.
4/Sao de ny tsy fandehanana mifidy, ka maha ambany ny taux de participation (- 25%) no fampisehoana fa tsy mankasitraka ny FAT ny vahoaka?
Misaotra anao mamaly sy mamakafaka
Fa izao no fanontaniana :
1/Moa ve hisy hitarika ny olona hanao tsia? ny biby tsy manan doha tsy mandeha.
2/Iza no hanara maso ny voka pifidianana? ny communauté internationale aza tsy mivaky loha
3/Sao sanatria fampitomboana isa ny mpifidy ny fanaovana TSIA, nefa efa fantatra fa tsy maintsy ataon FAT ny hahalany ny ENY : halatra @ lisi pifidianana, fampiesonana @ propagande, fibodoana ny RNM sy TVM, ary hosoka @ voka pifidianana.
4/Sao de ny tsy fandehanana mifidy, ka maha ambany ny taux de participation (- 25%) no fampisehoana fa tsy mankasitraka ny FAT ny vahoaka?
Misaotra anao mamaly sy mamakafaka
3. RAR.DAGO
(
05/10/2010 08:19)
mandefitra:
Ok. mazava fa tsy milay io constitution io, ary ilay fanovana namotehana ny firenena tanatin ny 20 mois de tsisy dikany fa vao maika nampilentika ny firenena aza.
Fa izao no fanontaniana :
1/Moa ve hisy hitarika ny olona hanao tsia? ny biby tsy manan doha tsy mandeha.
2/Iza no hanara maso ny voka pifidianana? ny communauté internationale aza tsy mivaky loha
3/Sao sanatria fampitomboana isa ny mpifidy ny fanaovana TSIA, nefa efa fantatra fa tsy maintsy ataon FAT ny hahalany ny ENY : halatra @ lisi pifidianana, fampiesonana @ propagande, fibodoana ny RNM sy TVM, ary hosoka @ voka pifidianana.
4/Sao de ny tsy fandehanana mifidy, ka maha ambany ny taux de participation (- 25%) no fampisehoana fa tsy mankasitraka ny FAT ny vahoaka?
Misaotra anao mamaly sy mamakafaka
Salama,
mitombona tanteraka ny fanontaniana sy ny ahiahy apetrakao ary tsy fantaro ny valiny. Fa raha misy olona tanterina sy karamaina ohatra hifidy ny ENY dia efa isa voalatsaka ary voaisa ho an-dry zareo ireny. Ary marina fa hatramin'izay nisian'ny reférendum dia ny ENY foana no naharesy t@ isa lavitra be. Izany hoe, mbola mety izay ihany no hitranga @'ty.
Izaho nefa manantena fa misy fiantombohany ny zavatra rehetra. Milà homena afatra ny mpanao politika hoe tsy ondry daholo anie ny gasy fa mba misy efa hafaka manadiady. Raha toa ka ny tsirairay amintsika hafaka mandresy lahatra ny ao an-tokatrano sy ny any ampiasana, dia efa zava-dehibe izany ary tokony atao izany raha ny hevitro mba hilazàna hoe "tsy io no nifanarahana t@ nanalàna an-dRa8 teo.
Ny hoe iza no hitarika, tsy mino aho hoe hisy mpanao politika ahasahy anao izany satria mihevitra izy rehetra fa "suicide" izany ary "opportuniste" daholo ireo raha ny hevitro ka hiaro ny rambony ho tapaka daholo na ny mpomba an-dRa8 aza.
Fa raha kosa misy "lame de fond" mifidy TSIA na tsy maharesy aza, dia zavatra roa lehibe no azontsika :
- filazàna @ mpanao politika rehetra hoe : efa miheritreritra ny olona fa mba asio fivoarana ny fitondran-tenanareo;
- Raha toa ka mampifidy ny TSIA isika TSY MANAO POLITIKA ary manazava fa fitaka io lalam-panorenana atolotra io satria tsy mapiova na inona na inona, dia digana voalohany mankany @ "conscientisation collective" izany ka izay kely vita dia fandresena avokoa. Ary ilaina ampafahantarina ny mpanao taribato vilambava rehetra izany.
Misaotra
4. mandefitra
(
05/10/2010 10:40)
Ny firaisan-kina no hery, ka amiko tokony hitovy ny tadin dokanga ho an'ny mpanohana ny ara-dalana : na mifidy dia manao TSIA, na tsy mandray anjara @ fifidianana tsotra izao.
Tsy tokony asiana elanelam-panahy.
Tsy tokony asiana elanelam-panahy.
5. milamm
(
05/10/2010 11:48)
salama mandefitra, resaky ny moana sy marenina ireto fat reto efa fantatra, anohizako ny voalazany rar.dago fifohazan-tsainy daholobe antony ireny 47, taorinany 60 dia isaky ny folo taona na mahery eo ho eo 72,91,01-02,09 fihetsehana avy @ ireo nahatsapa fa very ny zon'izy ireo sy ny fahafahany, voaroba ireo harena iombonana leo ny tian-kano tsy tia hano ireo sarangam-piarahamonina mandry tsy lavo loha sy miaina amin-tebiteby lava momba ny anio sy ny ho aviny ireo taranaka miavo-tena sy manavotr'aina noho ny fanamparam-pahefana nataony ireo mpitondra nifandimby, indrindra ankehitriny ireto mpisoloky fahefana sy fahavalony fiaraha-monina fat ireto, tosiky ny herintsaina izay miainga any @ tsi1/1 no manosika azy ireo tsy hifidy na koa hanao tsia vokatry ny setrasetra ara-piarahamonina naterak'ireto olo-meloka mpisandoka sahy manova ny lalam-panorenana ary mampanao fifidianana, mibaribary @ rehetra izany fa tetika io anohizana ankery ny fomba mamohehitra anitsakitsahina ny fiandrianam-pirenena indray.
1. Ny biby tsy manan-doha tokoa tsy mandeha, mampatsiaro ny sesi-tany nahazo ireo mpitarika toa an'i Rainilaiarivony, Ranavalona 3 ary izao i Ravalomanana dia sanatria ve lasa
fampanantenana poak'aty fotsiny ilay fanambarana niezinezina nataony De gaulle ho reny vazantany fa ho firenena mizaka tena isika toy hatrizay teo aloha ny 22/10/58
'' Tomorrow, you will again be a State, as you were in the time of your Palaces and Kings." This famous passage of the speech delivered by General de Gaulle to Tananarive, on August 22, 1958, is in all the memoirs, in all the textbook ''
ilay andalana faha-4 farany no mamaly ireo fan.2/3,
4.inona marina ary ny antony mazava andaniana fotoana sy volam-bahoaka @ fifidianana, inona ireo tombotsoa azo otazana @ zany ? porofo aiza no ahafahany fat manamafy fa mamaha ny olana eo anivony fiainam-pirenena izany sa lalana bodongerona ilazana fotsiny fa ekeo @ zay ry daholobe ny didy kofehy lehibe apetrakay
Ary maninona moa no tsy fitsapan-kevibahoaka ahafahany rehetra maneho ny heviny voa-aramaso momba ny tetezamita sy ny fat no atao, satria ny hcc rajaonarivony reny oh. defa voavidiny andry hatr@ 17/03/09, dia nomena fahefana ambony kokoa ao anatiny io lalm-panorenana 98-2007 io ,zao zany de lasa tena tsy misy lalana ifaharana ny fiandrianam-pirenena ao ko ny supreme court ary indrindra anisany ireo andalana miisa 126 raha tsy diso za hoe ny president no mametraka ny pm,afaka mandrava ny efitry ny filankevi-bahoaka ... lasa manana mugabe ko i Madagasikara
1. Ny biby tsy manan-doha tokoa tsy mandeha, mampatsiaro ny sesi-tany nahazo ireo mpitarika toa an'i Rainilaiarivony, Ranavalona 3 ary izao i Ravalomanana dia sanatria ve lasa
fampanantenana poak'aty fotsiny ilay fanambarana niezinezina nataony De gaulle ho reny vazantany fa ho firenena mizaka tena isika toy hatrizay teo aloha ny 22/10/58
'' Tomorrow, you will again be a State, as you were in the time of your Palaces and Kings." This famous passage of the speech delivered by General de Gaulle to Tananarive, on August 22, 1958, is in all the memoirs, in all the textbook ''
ilay andalana faha-4 farany no mamaly ireo fan.2/3,
4.inona marina ary ny antony mazava andaniana fotoana sy volam-bahoaka @ fifidianana, inona ireo tombotsoa azo otazana @ zany ? porofo aiza no ahafahany fat manamafy fa mamaha ny olana eo anivony fiainam-pirenena izany sa lalana bodongerona ilazana fotsiny fa ekeo @ zay ry daholobe ny didy kofehy lehibe apetrakay
Ary maninona moa no tsy fitsapan-kevibahoaka ahafahany rehetra maneho ny heviny voa-aramaso momba ny tetezamita sy ny fat no atao, satria ny hcc rajaonarivony reny oh. defa voavidiny andry hatr@ 17/03/09, dia nomena fahefana ambony kokoa ao anatiny io lalm-panorenana 98-2007 io ,zao zany de lasa tena tsy misy lalana ifaharana ny fiandrianam-pirenena ao ko ny supreme court ary indrindra anisany ireo andalana miisa 126 raha tsy diso za hoe ny president no mametraka ny pm,afaka mandrava ny efitry ny filankevi-bahoaka ... lasa manana mugabe ko i Madagasikara
6. RAR.DAGO
(
05/10/2010 14:32)
Izaho aloha tsy ho entitra be toy ny ianao ry Milamm na azoko tsara aza ny fihetseham-ponao. Mino aho tsinona fa misy azo raisina foana na any @ ratsy indrindra aza (nanomboka tany @ Tsiranana ka hatramin'i Andry), fa ny fahaizantsika tsirairay avy manda ny jadona sy ny fita-bitro ataon'ny mpitondra no ampivoatra antsika. Io ilay hoe mila zaraina ny "informations" mba ahafahan'ny tsirairay avy mamolavola ny heviny ampahalalahana.
Izao ataon'ny FAT izao dia copy 'n paste ny nataon'ireo teo aloha (ratsiraka 75, Ravalo 2001) fa matoa anie betsaka ny olona sadaikatra @ fitondran'i FAT izao dia satria mihabetsaka ny mpiray tanindrazana tonga saina e! Dia io no mila vohizina mba hivoatra ny tanindrazana
Izao ataon'ny FAT izao dia copy 'n paste ny nataon'ireo teo aloha (ratsiraka 75, Ravalo 2001) fa matoa anie betsaka ny olona sadaikatra @ fitondran'i FAT izao dia satria mihabetsaka ny mpiray tanindrazana tonga saina e! Dia io no mila vohizina mba hivoatra ny tanindrazana
7. fijo
(
05/10/2010 19:53)
ka io lany foana na tsy hifidy azy aza ny pokona.efa any ny vokatra fa mody asiana latsabato fotsiny.rah ats yizany tsy mety le film
8. milamm
(
06/10/2010 01:20)
fijo, izay kalo defa fantatra fa sarimihetsika efa fahita, anisany fanehoana ny tsy fankasitrahana ny fandavana io fifidianana io. Tsy ny hala-bato sy kolikoly ihany no sakana fa eo koa ny tsy mangarahara @ fampielezam-baovao mikasika izany. Dia tsy maintsy hikiry izy ireo hanohy izany(fat) na inona iseho. Na iza niseho azy mafy be teo na hatr@ frantsay aza ny vahoaka ihany no tompon'ny teny farany(ireo fihetseham-bahoaka izay miandrona ary hitroatra atsy ho atsy, hisedra izany hatezereram-bahoaka sy ny alahelon'izy ireo @ famonoana, fanagadrana, fandrobana ny fanana iombonana ary fivarotana Tanindrazana @ sarkozy ...Aleo halan'andriana toy izay halam-bahoaka
rar.dago, tsy resaka fihetsem-po ngambany no tiako resahina momba ny raharaha politika fa miainga @ reo fao, rakitry ny lasa fandinihana azy ireny amakafakana ny anio ary hiatrehana ny sompitry ho avy. Soa solafaka hahay mamindra, misy ny itovizan-tsika hevitra efa voalaza ao aloha ny andrandraina hanarina no mbola mandetika ny rehetra ho ao an-davaka nefa mpitarika na mitono-tena ho mpitondra izy ireo, eo no tsy azo ekena.Nahoana no averina ireo ratsy lazaina fa hovaina t@ reo fitondram-panjakana rehetra teo aloha, ary mbola tohizana ? tsy hisy hanaraka izy ireo satria tsy mihaino ny hetahetam-bahoaka na manaja ny safidiny akory aza, sy manaja ireo lalana fototry ny fiaraha-monina MAlagasy, vava-basy ihany no valiteny akaiky
Entitra hoy ianao ny teniko, mety ho izay le izy nefa tsy fananany frantsay sy rajoelina ary ireo ekipany ny firenentsika ka ataony kilalao hatr@ ainy mpiray tanindrazana.Raha ireo volana nifandimby tsy nahazahoana vokany sy fiovana izay tsy hainy lavanify nohararaotina hanarenana ny tsy nety fa nifangaro heloka isan'andro dia mbola ho adininy rehetra aminy atsy aoriana. Tsy lahatra akory izany na tendry na koa sazin'Andrimanitra fa vokatry ny asa ratsy nataon'ireto mpamadika sy mpivarotra Tanindrazana,
' Andriamanitra tsy omen-tsiny, Zanahary tsy omem-pondro, fa ny olombelona be siasia '
rar.dago, tsy resaka fihetsem-po ngambany no tiako resahina momba ny raharaha politika fa miainga @ reo fao, rakitry ny lasa fandinihana azy ireny amakafakana ny anio ary hiatrehana ny sompitry ho avy. Soa solafaka hahay mamindra, misy ny itovizan-tsika hevitra efa voalaza ao aloha ny andrandraina hanarina no mbola mandetika ny rehetra ho ao an-davaka nefa mpitarika na mitono-tena ho mpitondra izy ireo, eo no tsy azo ekena.Nahoana no averina ireo ratsy lazaina fa hovaina t@ reo fitondram-panjakana rehetra teo aloha, ary mbola tohizana ? tsy hisy hanaraka izy ireo satria tsy mihaino ny hetahetam-bahoaka na manaja ny safidiny akory aza, sy manaja ireo lalana fototry ny fiaraha-monina MAlagasy, vava-basy ihany no valiteny akaiky
Entitra hoy ianao ny teniko, mety ho izay le izy nefa tsy fananany frantsay sy rajoelina ary ireo ekipany ny firenentsika ka ataony kilalao hatr@ ainy mpiray tanindrazana.Raha ireo volana nifandimby tsy nahazahoana vokany sy fiovana izay tsy hainy lavanify nohararaotina hanarenana ny tsy nety fa nifangaro heloka isan'andro dia mbola ho adininy rehetra aminy atsy aoriana. Tsy lahatra akory izany na tendry na koa sazin'Andrimanitra fa vokatry ny asa ratsy nataon'ireto mpamadika sy mpivarotra Tanindrazana,
' Andriamanitra tsy omen-tsiny, Zanahary tsy omem-pondro, fa ny olombelona be siasia '
9. RAR.DAGO
(
06/10/2010 04:08)
Mahafinaritra be aloha mamaky ilay teny gasy be ranoray an'i Milamm e!
Ataoko hoe @ 99% isika miovy hevitra. Fa ny ahiahiko dia ity : raha mirongatra araky ny heverintsika ny vahoaka dia :
1. Ny gaigy hafaka ny hitsoaka ihany fa isika no hiaritra korontana 20 volana eto indray ary ny tanindrazana no hikiroso fahana.
2. Misy adiditsika hafaka mandinika sy mba manana vaovao (informations) koa ny manaparitaka izany sy manao izay azo atao rehetra mba tsy ho tonga any an-dalambe vao ho tonga saina ny mpitondra.
Dia eo amin'io teboka faha roa io isika izao. Inona no ataomba ho tonga saina ny mpitondra alohan'ny ahatongavan'ny olona any an-dalambe sy hisian'ny fandrobana sy fandoroana indray? Izay no mahaonga aho milaza hoe raha voakapoka amin'ny fandresen'ny TSIA na eto Antananarivo fotsiny ihany aza ny FAT dia efa diganan goavana izany.
Ataoko hoe @ 99% isika miovy hevitra. Fa ny ahiahiko dia ity : raha mirongatra araky ny heverintsika ny vahoaka dia :
1. Ny gaigy hafaka ny hitsoaka ihany fa isika no hiaritra korontana 20 volana eto indray ary ny tanindrazana no hikiroso fahana.
2. Misy adiditsika hafaka mandinika sy mba manana vaovao (informations) koa ny manaparitaka izany sy manao izay azo atao rehetra mba tsy ho tonga any an-dalambe vao ho tonga saina ny mpitondra.
Dia eo amin'io teboka faha roa io isika izao. Inona no ataomba ho tonga saina ny mpitondra alohan'ny ahatongavan'ny olona any an-dalambe sy hisian'ny fandrobana sy fandoroana indray? Izay no mahaonga aho milaza hoe raha voakapoka amin'ny fandresen'ny TSIA na eto Antananarivo fotsiny ihany aza ny FAT dia efa diganan goavana izany.
10. milamm
(
07/10/2010 13:23)
rar.dago, mazava ny hevitrao manana ny lanjany ny tenin-drazantsika @ maha-nosy mahaleo tena azy na dia ilaina aza ny teny vahiny ifandraisana @ any ivelany .Hiverenako ireo fanotaniana napetrakao fa aza manahy, somary tery ny fotoana fa mahandrasa ho avy ny valiny
RAR.DAGO:
Mahafinaritra be aloha mamaky ilay teny gasy be ranoray an'i Milamm e!
Ataoko hoe @ 99% isika miovy hevitra. Fa ny ahiahiko dia ity : raha mirongatra araky ny heverintsika ny vahoaka dia :
1. Ny gaigy hafaka ny hitsoaka ihany fa isika no hiaritra korontana 20 volana eto indray ary ny tanindrazana no hikiroso fahana.
2. Misy adiditsika hafaka mandinika sy mba manana vaovao (informations) koa ny manaparitaka izany sy manao izay azo atao rehetra mba tsy ho tonga any an-dalambe vao ho tonga saina ny mpitondra.
Dia eo amin'io teboka faha roa io isika izao. Inona no ataomba ho tonga saina ny mpitondra alohan'ny ahatongavan'ny olona any an-dalambe sy hisian'ny fandrobana sy fandoroana indray? Izay no mahaonga aho milaza hoe raha voakapoka amin'ny fandresen'ny TSIA na eto Antananarivo fotsiny ihany aza ny FAT dia efa diganan goavana izany.
11. milamm
(
08/10/2010 00:40)
Voakitikitika foana ny saina hitady ny valiny ilay fanontaniana hoe misy zavatra azontsika atao ve manoloana ny tsy rariny isan'andro manongotra an-kery ny fahafantsika tia miaina ao anaty fiaraha-monina manaja ny hitsiny, mipaka lalina izany noho izao tafiotra mandalo mampisavorovoro ny filaminan-tsaina ananan-tsika hiatrika ny olana.
Tsy eritreritra savoan-danitra na maniditsidina eny @ habakabaka ireo, tsy teny maharary na sombim-pitarainana fa ody fanafana natao ampiverina ny saina eto an-tany ka ampitraka ny maso sy ampihiratra ny saintsika hiala amin'ny zioga mampilentika ao an-davaka mikasika ny Tanindrazana iombonana. Hazavaiko kely ny teniko etoana, ny tantara marolafy ny vanim-potoana niainany Nosy Madagasikara dia mampahafantatra antsika ny maha-izy antsika Malagasy tsivakivolo, fahampalalana sy fanomezan-danja ny Soa Toavina,kolon-tsaina mamaritra ny fiaraha-monina sy ny rafim-pisainana Malagasy marina (nampihomehy ahy 1 mandeha ny namana bazylou nilaza fa mihinam-bary ihany no ahafantarana ny Malagasy, miala tsiny bazil fa diso zany ...)taorinan'ireo nantsoina hoe vazimba mpiavy voalohany talohan'ny taonjato faha-8 (indoneziana, malay...). Tsy voabaikony firenena mpiavy nanjanaka ny nosy manontolo ny fiainam-pirenena satria 1500 (taon-jato faha-16)vao nanamparitaka ny fisian'ny Nosy mena t@ alalan'ilay portogezy diego garcia,ireo firenena tandrefana mpiavy dia tao koa ireo holandezy(taonjato faha-17), britisy(taonjato faha-17), frantsay (efa ela no tonga niantso tany faradofay fa tjt.faha-18 vao tena naomboka nikaroka ny hanorina akany vaovao tao amintsika rehefa lasany britisy zanzibar/satan'i lambert), ny amerikana (south-carolina/americas anisany firenena lehibe indrindra nanondranana ny ny varin'i Gasikara t@ zany taonjato faha-18 ary kompania frantsay no nitantana izany ).Tanety lava hono misy isainana, nentiko isarihana ny saina izany na dia samy mahalala azy isika rehetra fa firenena marofy sy tanora isika Malagasy nefa fantatra fa mbola miaina ao anaty fanavotan'aina (survival), na fiaraha-monina io na toekarena, fifandraisana sy fifandraharahana any ivelany na fitantanana ara-pitondrana na fitaizana ny sarababem-bahoaka ka mora nararaotiny vahiny.
Dia nitohy izany satria tsy nisy ny firaisan-kina teo @ samy Malagasy ary mbola hita mandrak'androany, nisy ireo nisotro ny aleoko maty t@ adiny frantsay sy ny tafika Malagasy ary ireo tena tia tanindrazana 1895, mbola niverina izany ny 1947 ary niova ny rafim-piarahamonina ka mpitondra tao antoerana voavidin'ny frantsay isan-karazany no nifandimby nanao jadona sy herim-pamoretana vaovao. Tao anatin'ny kajikajy sy vinavina vaovao nomanin'ireo imperialistan'ny lafy valozoro izany, @ alalan'ny fanohanana ara-tafika ireo mpanongam-panjakana sy fiarovana azy ireny ho tsimatinota( fialokalofana any ivelany sy ireo tombotsoa ara-bola manokana ) ahamora ny fandrobana sy fangalarana ny harempirenen'ny nosy ary natao ampahantra azy @ trosa miavovona ( azo porofoina tsara sy azavaina izany tao anatin'ny 50 taoana lasa izay. Misara-bazana ny antoko mpitarika , mivadibadika ireo olom-boafidy mandrirarira ny mpifidy azy, misoloky sy mangalatra ary mamono sy managadra ireo mpanohitra ny mpitondra ary mivarotra ny firenena sy ny fananany iray manontolo, simba ny lanjan'ny fitiavan-tanindrazana Mifindra monina ireo manana fahafahana manao izany noho ny ho avy tsy azo antenaina, ireo izay tsy afaka dia miaritra ny ngidiny setrasetrany mpivadi-belirano. Izaho dia anisany mino fa ny toe-tsaina no mampahantra ny isambatan'olona ary ny fiaraha-monina ary ny firenena iray. Ny safidy no lalan-tokana ho @ fahafahana, ka inona ary izy ireo ? misy eritreritro manokana mankany @ fahafahana nefa misy adidy sy sarany izay samy zaraina isambatan'olona ao afaka mandray sy manantateraka izany, fa mandrapaha aloha dia,
Ry ho avy ambarao !
mba lazao raha fantatrao
ny ampitson'ny Tanindrazantsika izao
hiaina indray ny " Fahafahana " toy ny maraina vao
Madagasikara ho an'ny Malagasy !
Tsy eritreritra savoan-danitra na maniditsidina eny @ habakabaka ireo, tsy teny maharary na sombim-pitarainana fa ody fanafana natao ampiverina ny saina eto an-tany ka ampitraka ny maso sy ampihiratra ny saintsika hiala amin'ny zioga mampilentika ao an-davaka mikasika ny Tanindrazana iombonana. Hazavaiko kely ny teniko etoana, ny tantara marolafy ny vanim-potoana niainany Nosy Madagasikara dia mampahafantatra antsika ny maha-izy antsika Malagasy tsivakivolo, fahampalalana sy fanomezan-danja ny Soa Toavina,kolon-tsaina mamaritra ny fiaraha-monina sy ny rafim-pisainana Malagasy marina (nampihomehy ahy 1 mandeha ny namana bazylou nilaza fa mihinam-bary ihany no ahafantarana ny Malagasy, miala tsiny bazil fa diso zany ...)taorinan'ireo nantsoina hoe vazimba mpiavy voalohany talohan'ny taonjato faha-8 (indoneziana, malay...). Tsy voabaikony firenena mpiavy nanjanaka ny nosy manontolo ny fiainam-pirenena satria 1500 (taon-jato faha-16)vao nanamparitaka ny fisian'ny Nosy mena t@ alalan'ilay portogezy diego garcia,ireo firenena tandrefana mpiavy dia tao koa ireo holandezy(taonjato faha-17), britisy(taonjato faha-17), frantsay (efa ela no tonga niantso tany faradofay fa tjt.faha-18 vao tena naomboka nikaroka ny hanorina akany vaovao tao amintsika rehefa lasany britisy zanzibar/satan'i lambert), ny amerikana (south-carolina/americas anisany firenena lehibe indrindra nanondranana ny ny varin'i Gasikara t@ zany taonjato faha-18 ary kompania frantsay no nitantana izany ).Tanety lava hono misy isainana, nentiko isarihana ny saina izany na dia samy mahalala azy isika rehetra fa firenena marofy sy tanora isika Malagasy nefa fantatra fa mbola miaina ao anaty fanavotan'aina (survival), na fiaraha-monina io na toekarena, fifandraisana sy fifandraharahana any ivelany na fitantanana ara-pitondrana na fitaizana ny sarababem-bahoaka ka mora nararaotiny vahiny.
Dia nitohy izany satria tsy nisy ny firaisan-kina teo @ samy Malagasy ary mbola hita mandrak'androany, nisy ireo nisotro ny aleoko maty t@ adiny frantsay sy ny tafika Malagasy ary ireo tena tia tanindrazana 1895, mbola niverina izany ny 1947 ary niova ny rafim-piarahamonina ka mpitondra tao antoerana voavidin'ny frantsay isan-karazany no nifandimby nanao jadona sy herim-pamoretana vaovao. Tao anatin'ny kajikajy sy vinavina vaovao nomanin'ireo imperialistan'ny lafy valozoro izany, @ alalan'ny fanohanana ara-tafika ireo mpanongam-panjakana sy fiarovana azy ireny ho tsimatinota( fialokalofana any ivelany sy ireo tombotsoa ara-bola manokana ) ahamora ny fandrobana sy fangalarana ny harempirenen'ny nosy ary natao ampahantra azy @ trosa miavovona ( azo porofoina tsara sy azavaina izany tao anatin'ny 50 taoana lasa izay. Misara-bazana ny antoko mpitarika , mivadibadika ireo olom-boafidy mandrirarira ny mpifidy azy, misoloky sy mangalatra ary mamono sy managadra ireo mpanohitra ny mpitondra ary mivarotra ny firenena sy ny fananany iray manontolo, simba ny lanjan'ny fitiavan-tanindrazana Mifindra monina ireo manana fahafahana manao izany noho ny ho avy tsy azo antenaina, ireo izay tsy afaka dia miaritra ny ngidiny setrasetrany mpivadi-belirano. Izaho dia anisany mino fa ny toe-tsaina no mampahantra ny isambatan'olona ary ny fiaraha-monina ary ny firenena iray. Ny safidy no lalan-tokana ho @ fahafahana, ka inona ary izy ireo ? misy eritreritro manokana mankany @ fahafahana nefa misy adidy sy sarany izay samy zaraina isambatan'olona ao afaka mandray sy manantateraka izany, fa mandrapaha aloha dia,
Ry ho avy ambarao !
mba lazao raha fantatrao
ny ampitson'ny Tanindrazantsika izao
hiaina indray ny " Fahafahana " toy ny maraina vao
Madagasikara ho an'ny Malagasy !
12. milamm
(
08/10/2010 00:57)
rar.dago ilay teboka faha-roa dia irariana ny tsy hisin'ny aina afoy indray fa efa leon'ny mandevina ny mpiray tanindrazana isika, ny zava-misy dia hifanohitra @ izay satria tsy misy atody voaendy raha tsy vaky ny akorany. Ny fandoroana tanana dia fantatra fa tsy ny mpankasitraka nilatsaka andalambe fa ireo andevony frnatsay toa n'i jambalahy nanpoaka tetezana fito tany amoron-tsiraka mamatsy fifamoivoizana rehetra tao andrenivohitra , nandoro an'Anatirova sy lala tao Andafiavaratra, lavanify nanome alalana an'i organes aniraka ny gadra teny Antanimora hangalatra ny teny ankorondrano ka voadoro sy maty tao, ireo olomeloka toa an'i alain.r nandefa jiolahy handoro ny RNM sy ny TVM.
13. RAR.DAGO
(
08/10/2010 05:55)
Iza no nandoro nadrehitra sy namaky trano? tsy fantatro satria anisany aho ary tsy misy mahasahy manadiady izay rehetra tonga eo. Fa miteny kosa aho hoe tompon'andraikitra daholo iska rehetra ary ireo nanatanteraka aza no kely adidy indrindra satria izy ireo no bonaika lasa fitaovana lava izao.
. Tompon'andraikitra ny mpanao politika milalao zavatra mamoafady tahak'ireny satria, aina, sy zavatra nisasarana ary asan' olona no simbaina.
. Fa tompon'andraikatra ko izaho sy ianao satria navelantsika eo ampelatanan'ny mpanao politika very fanahy ny firenena. Ka izay no mahatonga aho miteny hoe "inona no tokony atao mba tsy ihevi-tena ho andriamanjaka tsy maty manonta izay rehetra tonga eo amin'ny fintondrana?"
Tsy vita indray mipi-maso izany fa tsy maintsy asa tsikelikely ka ny voalohany dia ny fampifidianana ny TSIA @ io fitsapan-kevibahoaka io mba ho fantany fa efa mitombo ny isan'ny gasy tsy azo ambakaina.
. Tompon'andraikitra ny mpanao politika milalao zavatra mamoafady tahak'ireny satria, aina, sy zavatra nisasarana ary asan' olona no simbaina.
. Fa tompon'andraikatra ko izaho sy ianao satria navelantsika eo ampelatanan'ny mpanao politika very fanahy ny firenena. Ka izay no mahatonga aho miteny hoe "inona no tokony atao mba tsy ihevi-tena ho andriamanjaka tsy maty manonta izay rehetra tonga eo amin'ny fintondrana?"
Tsy vita indray mipi-maso izany fa tsy maintsy asa tsikelikely ka ny voalohany dia ny fampifidianana ny TSIA @ io fitsapan-kevibahoaka io mba ho fantany fa efa mitombo ny isan'ny gasy tsy azo ambakaina.
16. piozila
(
16/10/2010 08:37)
RAR.DAGO:
Iza no nandoro nadrehitra sy namaky trano? tsy fantatro satria anisany aho ary tsy misy mahasahy manadiady izay rehetra tonga eo. Fa miteny kosa aho hoe tompon'andraikitra daholo iska rehetra ary ireo nanatanteraka aza no kely adidy indrindra satria izy ireo no bonaika lasa fitaovana lava izao.
. Tompon'andraikitra ny mpanao politika milalao zavatra mamoafady tahak'ireny satria, aina, sy zavatra nisasarana ary asan' olona no simbaina.
. Fa tompon'andraikatra ko izaho sy ianao satria navelantsika eo ampelatanan'ny mpanao politika very fanahy ny firenena. Ka izay no mahatonga aho miteny hoe "inona no tokony atao mba tsy ihevi-tena ho andriamanjaka tsy maty manonta izay rehetra tonga eo amin'ny fintondrana?"
Tsy vita indray mipi-maso izany fa tsy maintsy asa tsikelikely ka ny voalohany dia ny fampifidianana ny TSIA @ io fitsapan-kevibahoaka io mba ho fantany fa efa mitombo ny isan'ny gasy tsy azo ambakaina.
Fanjakana niditra taminkerisetra dia tsy maintsy herisetra koa ny analana azy eo. Ny fifidianana vao aminka manamafy ny sezany. Milaza izy avy eo fa voafidy ara-pomba demokratika sns.... Amiko ny fanaovna tsia dia midika fa manaiky ny fifidianampoza ianao. NY TENA TSARA DIA NY TSY MANDEHA MIFIDY MIHINTSY DAHOLO. satria na ho any iano na tsia efa vita any ny valimpifidianan hosoka indrindra fa ny any ambanivohitra(70% malagasy)
